Numulrani ekcem

Numularni ekcem je bolest kože koja se može javiti u bilo kojoj životnoj dobi; iako češće u odraslih, dobi 50-70 godina. Numularni ekcem obilježava pojava ekcematoidnih promjena veličine kovanice. Promjene često vlaže i subjektivno su praćene svrbežom. Uzrok nastanka numularnog ekcema nije posve jasan. Smatra se da nastaje kao kožna reakcija na cirkulirajuće dijelove bakterijske, žarišne infekcije. U većine oboljelih postoji osobna ili obiteljska sklonost alergijskim reakcijama: astmi ili atopijskom dermatitisu. Osobe s numularnim ekcemom često imaju osjetljivu kožu koja se lako iritira. Čimbenici koji mogu pogoršati postojeće simptome su: temperaturne promjene, stres, suha koža, sapuni, deterdženti, metali, formaldehid, otok potkoljenica uslijed oštećene venske cirkulacije .

Klinička slika

Početne promjene su mala izbočena žarišta (< 1 cm), simetričnog rasporeda, smještene najčešće duž ruku i nogu; rjeđe na trupu. Promjene su blago izbočene, prekrivene početno mjehurićima, kasnije krastama. Promjene rastu u dijametru i mogu doseći veličinu muškog dlana. Subjektivno pacijent osjeća svrbež.   Dijagnoza se postavlja na osnovi kliničke slike i biopsije kože.

Liječenje numularnog ekcema zahtijeva cjelovit pristup.

Početna terapija podrazumijeva kratkotrajnu primjenu lokalnih kortikosteroida ili kombinacije kortikosteroida s antibiotikom obzirom da su promjene kod numularnog ekcema nerijetko sekundarno inficirane. Paralelno sa samom terapijom potrebno je koristiti uljne kupke za pranje i emolijentne losione za njegu kože. Kod intenzivnog svrbeža, preporuča se kratkotrajna primjena antihistaminika peroralno. Fototerapija se preporuča kod terapijski rezistentnih oblika. Također je važno izbjegavati kupanje i tuširanje vrućom vodom, upotrebu komercijalnih sapuna, nošenje vune i sintetike.