Podologija – novost u Hrvatskoj

Podologija je grana medicine koja se bavi dijagnostikom, prevencijom i liječenjem bolesti stopala. Proučava stopalo i brine o kostima, mišićima, zglobovima, koži i noktima zdravih i bolesnih stopala. U domenu podologije spada liječenje dijabetičkog stopala, uraslih noktiju, natisaka, kurjih očiju, deformacija nokta (zavinuti nokti, zadebljani nokti….), liječenje bradavica na stopalima, gljivičnih infekcija nokta i stopala, ugradnja korekturnih kopči, liječenje hallux valgusa taping metodom. Podologija objedinjuje znanja koja su vezana za anatomiju i fiziologiju stopala i uz pomoć niza dijagnostičkih procedura postavlja dijagnozu i određuje terapijske smjernice.

Podologija je usko povezana sa drugim granama medicine kao što su dermatologija, fizijatrija, ortopedija, endokrinologija-dijabetologija i vaskularna kirurgija.

Podolog je zdravstveni djelatnik (medicinska sestra ili liječnik) koji uz edukaciju iz područja medicinske pedikure mora imati završeno dvogodišnje školovanje i licencu za obavljanje djelatnosti podologije izdanu od nadležne institucije.

Podolozi rješavaju problematiku stopala nastalu kao posljedica koštanih i zglobnih poremećaja u slučajevima artritisa, bolesti mekih tkiva i mišića i problematiku nastalu kao posljedica neuroloških i cirkulatornih poremećaja u stopalu.

Ozljede i infekcije stopala nastale u sportu ili drugim aktivnostima također spadaju u domenu podologa.

Tretman medicinskog pedikera i podologa se bitno razlikuje.

Domena pedikera je skraćivanje nokta i uklanjanje zadebljane kože sa stopala što je za zdrave pojedince dovoljno.

Podološkim pregledom se analizira problematika stopala, traže uzroci nastanka i daju preporuke o mogućnostima rješavanja. Ovisno o problematici ona može uključiti i podološki tretman.

Tretman se u podološkoj ordinaciji obavlja instrumentima steriliziranim u autoklavu prema nacionalnim standardima. Na taj način se isključuje mogućnost širenja infekcije među klijentima.

Podolozi tretmane izvode posebnim instrumentima i vještinama tako da su rezultati uklanjanja natisaka, kurjih očiju i zadebljanja kože stopala dugotrajniji.

Podolozi imaju znanje i iskustvo koje im uz klasičnu medicinsku pedikuru omogućava uspješno rješavanje problematike deformiranih noktiju (urasli, zadebljani, zarolani nokti) i stopala (natisci, kurje oči).

Zadatak podologa je savjetovanje klijenta vezano za oblik i veličinu cipela, čarapa i svakodnevne njege stopala.

Tretman podologa uključuje i mogućnost masaže stopala posebnim tehnikama.

Domena podologa:

Liječenje:

• Gljivičnog oboljenja nokta i stopala
  • Virusnih oboljenja stopala (bradavice, moluske)
  • Bakterijskih infekcija nokta i stopala
  • Uraslog nokta,
  • „Zarolanog” nokta,
  • Bolnog oboljenja nokta u području nokatnog zida,
  • Razvojnih promjena nokta,
  • Zadebljanja nokta bez značajne promjene forme nokta,
  • Zadebljanja uz promjene forme nokta,
  • Listanja dorzalnog sloja nokatne ploče koja počinje na slobodnom rubu nokta,
  • Zadebljanja nokatnog žlijeba,
  • Zadebljanja kože ispod nokta,
  • Granulacijskog tkiva ispod nokta,
  • Kurjeg oka ispod nokta
  • „Tvrdog“ kurjeg oka
  • „Mekog“ kurjeg oka koje je pozicionirano između prstiju stopala
  • Kurjeg oka prožetog krvnim žilama
  • Kurjeg oka prožetog živcima
  • Kurjeg oka koje zahvaća veliku površinu

Što uključuje pregled podologa?

1. Inspekciju – vizualni pregled
  • cipela, čarapa
  • načina hodanja
  • pregleda oblika stopala s ciljem otkrivanja abnormalnosti i deformiteta
  • pregled noktiju i kože stopala
  1. Palpacijski pregled (pregled opipom)
  • palpacijom se mogu utvrditi brojne abnormalnosti stopala koje se ne vide golim okom
  • pregled mobilnosti stopala i gležnja
  • procjena cirkulacije
  • procjena senzibiliteta
  • procjena stanja mišića stopala
  • procjena stabilnosti gležnja

Kada otići podologu?

• kod postojanja problematike stopala
  • preventivno

Problematika stopala

Infekcije i deformiteti nokta i stopala najčešći su razlog odlaska podologu.

Potrebu za pregledom podologa imaju i sve osobe koje osjećaju bol i nelagodu u stopalima, gležnju ili potkoljenicama.

Pregled podologa je bitan zbog otkrivanja uzroka i pronalaženja adekvatnog rješenja. Pojedina stanja se pogoršavaju ukoliko nisu pravovremeno dijagnosticirana.

Preventivni odlazak podologu?

Problematika stopala je vrlo česta. Većina populacije ne znajući nosi neadekvatnu obuću i čarape. Obzirom da se adekvatnim savjetovanjem mogu izbjeći brojni problemi, podloško savjetovanje se predlaže kod:

• Dijabetičara
  • Sportaša
  • Djece

Podolog i pomagala

Pomagala koja se preporučaju za bolesna stopala su ortopedski ulošci, ortoze za stopala, ortopedska obuća ,“ taping „ metoda, korekturne nokatne kopče.